- پرسش های متداول -

هنرجویان در این مدرسه چه چیزی بدست می آورند؟

1
از فضای مجازی بصورت هدفمند و مفید استفاده می کنند.
کلیک کنید
2
در کنار درس، چند مهارت و هنر کاربردی را می آموزند.
کلیک کنید
3
برای اوقات فراغتشان برنامه ریزی دارند و هیچوقت بیکار نیستند.
کلیک کنید
4
بر اساس نیازشان، یک جمع دوستانه و سالم از همسالان دارند.
کلیک کنید
5
یاد میگیرند برای استفاده مفید از زمان برنامه ریزی داشته باشند.
کلیک کنید
6
مهارت مدیریت را در زمینه های مختلف کسب می کنند.
کلیک کنید
7
با توجه به مهارت هایشان می توانند کسب درآمد کنند.
کلیک کنید
8
با انجام کار در کنار درس از اعتماد به نفس بیشتری برخوردار می شوند.
کلیک کنید
9
به اساتید و مربیان متخصص در هر رشته دسترسی خواهند داشت.
کلیک کنید
10
تعامل بهتری با اعضای خانواده، بخصوص والدین خواهند داشت.
کلیک کنید
11
روابط عمومی مناسبی برای حضور در جامعه کسب می کنند.
کلیک کنید
12
برای اینکه بتوانند کار خود را بهتر انجام دهند، بهتر درس می خوانند.
کلیک کنید
13
تا پایان دوره دبیرستان از پشتیبانی رایگان آموزشی بهره مند می شوند.
کلیک کنید
14
مشاوره های تخصصی در زمینه های مختلف دریافت می کنند.
کلیک کنید
15
در هر سن که به توانایی مطلوب برسند، از کادر مدرسه خواهند شد.
کلیک کنید
قبل
بعدی

ما از سال 1397 کار خود را آغاز کردیم و هنرجویان تا امروز در بخش مختلف آموزشی و تولید محتوای هنری و رسانه ای فعالند.

– تولید محتوا و برنامه های تلویزیونی در سه حوزه فیلم و مستند، گرافیک و موشن گرافی، انیمیشن

– جذب و سازماندهی دانش آموزان مستعد و علاقمند به حوزه هنر و رسانه و آموزش آنها در قالب تیم های تولیدی

– برگزار کننده دوره های آموزشی هنری و رسانه ای به صورت حضوری و مجازی

– مباحث مدیریت را بصورت جدی برای هنرجویان و علاقمندان دنبال میکند. مباحثی پیرامون مدیریت فردی، کار تشکیلاتی و مدیریت پروژه و تولید

رشته های انیمیشن (دوبعدی و سه بعدی)

فیلم سازی (مستند و داستانی)

گرافیک (رایانه ای و موشن گرافی)

و بحث مهم، جذاب و کاربردی مدیریت (مدیریت تولید، مدیریت فردی و تیمی، کار تشکیلاتی)

جهت کادرسازی و تربیت نیرو فقط از پسران پایه هفتم و هشتم متوسطه اول جذب صورت می گیرد. اما برای کلیه نوجوانان دختر و پسر علاقمند، بصورت ماهیانه، کارگاه ها و رویدادهای مختلف رسانه ای و هنری جذابی برگزار می شود.

– پایه های هفتم و هشتم متوسطه اول

– داشتن روحیه کار تیمی و به طوری تاکیدی داشتن روابط عمومی مناسب

– داشتن تجهیزات مناسب با رشته تخصصی

– آشنایی با ویندوز و کار با کامپیوتر

– آشنایی مقدماتی با زبان انگلیسی برای کار با نرم افزارها

– دسترسی به اینترنت و پیام رسان های داخلی در منزل

– داشتن وقت مناسب برای پروژه ها و آموزش های حضوری (حداقل روزانه ۳ ساعت در طی هفته و کل روز پنجشنبه )

– علاقمند به هنر، کار فرهنگی و به تحصیل در رشته های هنری در دبیرستان دوره دوم

– رضایت والدین با اردوهای درون و برون استانی

استعداد یابی و تربیت نیروی خلاق و متعهد در زمینه هنر و رسانه از اهداف این طرح است. همچنین ایجاد یک بستر سالم و امن برای حضور نوجوانان در یک جمع هم سن و سال و فراگیری مهارت های حضور در جامعه و مهارت آموزی آنها از دیگر اهداف است. پیدا کردن هویت شخصی و هدف در حین انجام یک دوره آموزشی و تفریحی، داشتن مهارت هنری و اجتماعی، یادگیری کار تیمی، آمادگی برای حضور در عرصه هنر و رسانه و شکل گیری  تیم های منسجم از جمله مواردی است که دنبال می شود.

  • داشتن فراغت بیشتر برای مسائل غیر درسی
  • آموزش پذیری بهتر، انعطاف بیشتربرای کار تیمی، بهترین زمان برای پایه ریزی یک بنیان تربیتی
  • آغاز دوران احساس نیاز به حضور در جمع همسالان و یافتن هویت و میل به استقلال، یادگیری و کسب تجربه
  • امکان حضور بیشتر در مجموعه پس از پایان دوره آموزشی به دلیل فاصله زیاد تا دانشگاه

شاید مهم ترین نیاز مخاطب در این زمان، داشتن الگو و همچین حضور در جمع های شاد و پر انرژی است. گروه های هم سن و سال که در کنار تفریح و شادی، کارهای مفید انجام داده و احساس ارزشمندی می کنند. گروه دانش آموزانی که برای این مجموعه انتخاب می شوند، همه از نظر درسی و اخلاقی در سطح بسیار خوبی خواهند بود. مخاطب هدف با دیدن فعالیت های گروه که دور از فضای شعاری مرسوم است، حس نزدیکی به آنها خواهد داشت. با مطالعه بر روی ابعاد تربیتی به این نتیجه رسیده ایم که دانش آموزان، علاقه بسیار زیادی برای حضور در چنین جمع و چنین برنامه ای را دارند.

به عنوان یک مرکز تخصصی تربیتی و هنری که در مدت طولانی با هنرجویان همراه باشد و همچنین حجم زیادی از مخاطبین را از سن کم و با آموزش از پایه درگیر کند، مورد مشابهی سراغ نداریم. ولی آموزشگاه ها و کانون های مختلفی در حال آموزش رشته های هنری و رسانه ای هستند که تفاوت های جدی با این طرح دارند.

به طور کلی همه ی نوجوانان علاقمند به کارهای گروهی و شرکت در فعالیت های جمعی هستند. نیازمند این هستند که دیده شده و تایید شوند. دوست دارند الگو داشته باشند و نوع رفتار الگوی خود را تکرار کنند. شاد و سرزنده هستند و بسیار باهوشند. با رسانه های نو ارتباط بسیار خوبی داشته و آماده آموختن هستند. ذهنی خلاق و پرسشگر دارند.

در حوزه  تربیت اسلامی ما با دو دوره تربیتی مواجهیم. ابتدا دوران پیش از بلوغ که دوران کودکی و دوران نوجوانی است. و دوره دوم که دوران اصلی تربیت گفته می شود، دوران جوانی و پس از بلوغ است. ما در دوره پیش از تربیت سه هدف را دنبال می کنیم. ایجاد شخصیت، حرّیت و آگاهی. این سه اصل زمینه ساز تربیت صحیح انسان در دوران پس از بلوغ است. مربیان این طرح با در نظر گرفتن مبانی تربیتی صحیح، سعی میکنند تا در دوران آموزش و در بین کارها، آموزش ها و تفریح ها بنیان یک اصل تربیتی صحیح را پایه گذاری کنند. که در طی یک دوره ۴ ساله می تواند تا حد بسیار زیادی به اهداف خود برسد و البته نیازمند پیگیری و تداوم است.

برای ایجاد شخصیت باید فرد ابتدا دارای هویت مشخص مبتنی بر آموزه های دینی و ملی باشد. همچنین داشتن روحیه استقلال از دیگر شاخصه های شخصیت است. برای به دست آوردن این دو اصل باید زمینه ی یافتن هدف صحیح از زندگی فراهم شود. خود شناسی و پیدا کردن استعدادهای فردی در کنار یافتن هدف به شکل گیری شخصیت کمک بیشتری
می کند.داشتن شخصیت، فرد را از آسیب هایی چون پیروی کردن کورکورانه از دیگران، دوری از انجام هر کار خلاف شئون انسانی و پذیرفتن فرهنگ های بیگانه محافظت می کند.

با داشتن حریت، فرد دیگر تعصب بیجا ندارد و راه درست توسط هر کسی که گفته شود را پذیراست. فردی که حریت دارد آزاد منش است. آزادی اندیشه ، بیان و عمل دارد.

وظیفه ی آگاهی راه اندازی سیستم تفکر و تعقل و تدبر برای رفتار سازی است.

روش انجام این سه مورد به این صورت است که فرد در حین آموختن کار هنر و رسانه و با فعالیت های هنری، موارد ذکر شده را می آموزد. این امور بوسیله ی موعظه، تشویق و تنبیه که باعث شرطی شدن می شود قابل اجرا نیست. فرد در طول مسیر به مرور می آموزد که خودش پا را بسازد و سپس به سمت هدف متعالی حرکت کند.

در این طرح از ابتدا دو مساله با جدیت پیگیری میشود. اول اینکه دانش آموزان باید نمرات خوبی داشته باشند و یا با تلاش، رو به رشد باشند تا بتوانند در تیم به عنوان عضو اصلی پذیرفته شوند. دوم اینکه باید بتوانند به قدرت برنامه ریزی مناسبی برای کارهای روزانه خود دست پیدا کنند تا لطمه ای به درس و روابط خانوادگی آنها وارد نشود. از جهتی دیگر نوجوانان برای اینکه جایگاه خود را در تیم حفظ کنند، بیشتر از گذشته به مساله درس و آموزش توجه می کنند. پیگیری مستمر وضعیت اعضاء از مدرسه و خانواده از دیگر برنامه های مربیان است. از طرفی به دلیل نگاه به آینده و هدفمند شدن، دانش آموز عضو این موسسه انگیزه بیشتری برای درس و علم آموزی خواهند داشت.

از سه منبع تأمین هزینه صورت می گیرد. اول هزینه های جاری مؤسسه که از پروژه هایی که به طور مداوم در حال تولید هستند تأمین می شود. دوم هزینه های مربوط به آموزش. برای شروع آموزش ها، مبلغی به عنوان هزینه دوره آموزش مقدماتی از هنرجو دریافت می شود. اگر هنرجو بتواند آموزش ها را به خوبی طی کند، دوبرابر هزینه دریافت شده، پروژه تخصصی به همراه حق الزحمه به وی تعلق خواهد گرفت. از سویی بخش اندکی از هزینه های تفریحی و آموزشی توسط خانواده تأمین می شود. برای اینکه اعضاء حس تعلق بیشتری به تیم داشته باشند باید برخی از هزینه های خود را از محل صرفه جویی شخصی پرداخت کنند و یا اینکه مسئولیت برخی از کارهای اجرایی را بر عهده بگیرند.

در مرحله اول ابتدا دانش آموزان پایه های هفتم و هشتم مستعد و علاقمند به فعالیت های هنری و رسانه ای از طریق مصاحبه شناسایی می شوند. با هماهنگی خانواده ها و توجیه عملکرد گروه و اهداف برنامه، به تمامی کسانی که پذیرفته شده اند، آموزش هایی مربوط به فعالیت های گروهی و کار تیمی داده می شود. در این مرحله سعی می شود تا اعضای منتخب ضمن ارتباط گرفتن صحیح با مربیان و هم گروهی ها، اصول مدیریت زمان را نیز برای انجام فعالیت های شخصی و گروهی فرا بگیرند. اصلاح رفتارهای فردی، اصلاح برخورد های اجتماعی، فراگیری اصول روابط عمومی متناسب با هر پروژه، پیگیری مسائل درسی تا حد مناسب، در نظر گرفتن زمان کافی برای هر شخص و قرار دادن وی در جایگاه مناسب از جمله اهداف مرحله اول هستند. سپس ضمن بررسی عملکرد هر شخص و جمع بندی کلی، افرادی که بیشترین و بهترین نمره را داشته باشند انتخاب می کنیم.

در مرحله دوم با شناسایی هایی که از نقاط قوت و ضعف افراد به دست آمده است، سعی می شود تا مسئولیت تیمی مناسب به هر عضو سپرده شود. انیمیشن، فیلمبرداری و عکاسی، تدوین، گرافیک، صدابرداری، نویسندگی، طراحی، نویسندگی و مدیریت اجرایی از جمله مسئولیت هایی هستند که هر کس می تواند به دلخواه و با راهنمایی مدیران گروه انتخاب کند. این انتخاب نهایی نبوده و در طول مدت ۶ ماه از دوره آموزش تخصصی، قابل تغییر است تا هر کس به درستی در جایگاه مورد علاقه  و مناسب خود قرار گیرد.

در مرحله سوم با بهره گیری از نرم افزارهای آموزشی، اساتید و کلاس های آموزشی تخصصی نسبت به آموزش حرفه ای افراد اقدام می شود.

قابل ذکر است که در همه این مراحل، هر کس به طور دقیق توسط تیم ناظر، از جهت اخلاقی و تیمی کنترل شده و ارتباط دقیق و مستمری با خانواده و بعضاً مدرسه ی اعضاء برقرار است. پیشرفت و کارکرد تخصصی هر کس نسبت به وظایف محول شده و همچنین جایگاه وی در تیم و در محیط بیرون مورد سنجش قرار می گیرد و با کمک کارشناس های مربوطه، مسائل و مشکلات احتمالی بررسی و مرتفع می شود. سعی می شود تا مربی ها همیشه در دسترس بوده و نسبت به هیچ بخش زندگی اعضاء بی تفاوت نباشند. سن نوجوانی و بلوغ، دوران پیچیده ای را بوجود می آورد که هم می تواند باعث رشد سریع و پیشرفت چشمگیر باشد و هم می تواند نوجوان را برای سال های متوالی درگیر حواشی متعدد کند. به همین دلیل توجه به جنبه تربیتی و شخصیتی افراد بیش از جنبه های تخصصی رسانه مورد توجه است. هم فکری با والدین و مسئولان مربوطه برای پیدا کردن بهترین مسیر تا حد بسیار زیادی میتواند نگرانی ها و کمبودها را جبران کند.

شیوه کار در این طرح بدین صورت نیست که ابتدا آموزش داده شود و سپس اعضاء وارد کار حرفه ای شوند. از ابتدای حضور، برای آنها یک پروژه تعریف میشود که قابلیت اجرا داشته باشد. اعضاء از مرحله ایده پردازی وارد کار شده و در حین آموزش باید انجام بخش هایی از آن کار را بر عهده بگیرند. به طور کلی آموزش حین کار، شیوه ای است که توانسته ایم بوسیله آن به آموزش بهتر و سریع تر دست پیدا کنیم.

دنبال کردن آموزش های کاربردی، جدی گرفتن آموزش ها، پرورش و تربیت، بهره برداری بیشتر زمان از جمله موارد مثبت این نوع آموزش است.

ورود نوجوانان به محیط اجتماعی و همچنین کسب درآمد، در کنار نکات مثبت، آفت های زیادی دارد. کسب درآمد هدف اصلی اعضاء نیست هرچند ثمره ی این نوع فعالیت ها کسب درآمد نیز هست. بنابراین از ابتدا تلاش های اعضاء دیده شده و سعی می شود تا به شکل مناسب جبران شود. اما به طور جدی مواظبت می شود تا نوجوانان درگیر کسب درآمد نباشند. از ابتدا هدف اصلی آنها باید کسب دانش، رشد شخصیتی، توانمندی لازم برای حضور موثر در اجتماع و… باشد. پس از گذشت زمان و تبدیل شدن به نیرویی حرفه ای می توان با مشورت خانواده ها و کارشناسان مربوطه، برای انجام کارهای تخصصی  در یک پروژه، حق الزحمه مناسب در نظر گرفت.

خیر. مقوله هنر و آموختن، هیچ گاه پایان ندارد و روز به روز به وسعت این حوزه ها افزوده می شود. اما برای برگزار کنندگان این طرح، یک بازه زمانی ۴ ساله در نظر گرفته شده است. برای رسیدن به یک تیم حرفه ای و یکدست، نیازمند تلاش اعضاء و حفظ تیم هستیم. ایدآل ما ادامه کار این افراد برای سال های متوالی است. از این جهت که برای یک دست شدن و ایجاد برادری و دوستی سالم بین اعضاء تلاش و هزینه زیادی می شود، حفظ این تیم برای بیشترین زمان ممکن از وظایف مربیان و مسئولان است. در عین حال رها نشدن نوجوانان با آموزه هایی که کاربرد دوگانه دارند و اثرگذاری روش تربیتی که شروع شده، نیازمند ادامه دار بودن این نوع برنامه هاست.

خانواده مهم ترین و اصلی ترین بخش جامعه است. فردی که نتواند درون خانواده جایگاه حقیقی خود را پیدا کرده و نقش خود را به خوبی ایفا کند، قطعا در جامعه نیز دچار بحران می شود. پدر و مادر با شناخت دقیق رفتارها و شخصیت فرزند خود، بهترین کسانی هستند که می توانند مربی ها و مسئولان تیم را در نتیجه گیری بهتر یاری کنند. هر کدام از اعضاء قبل از اینکه بتوانند در جایی مفید باشند، باید درون خانواده به رشد شخصیتی کافی برسند. اگر اعضاء در طول این دوره در خانواده دارای رشد نباشند و خانواده از روند کاری و رفتاری آنها راضی نباشند، گروه در نگهداری آنها تجدید نظر خواهد کرد. به طور خلاصه فایده این طرح باید ابتدا در خانه و خانواده احساس و دیده شود. از منظر هم افزایی دانش و شیوه ها نیز حضور خانواده در کنار مربیان و مسئولین باعث می شود تا بهترین روش ها برای هر بخش از کار انتخاب و اعمال شود. حمایت معنوی از طرح توسط خانواده ها بهترین پشتوانه برای ادامه کار و تقویت این قبیل طرح هاست.

اردو و بازی همیشه بخش مهمی در رشد و آموزش کودکان و نوجوانان داشته و دارد. از این رو برای اعضای هر استودیو برنامه های تفریحی عمومی و تخصصی در نظر گرفته شده است. اردوهای درون برون شهری، بازدید از موزه ها، اردوهای برون استانی و کشوری مثل راهیان نور از جمله این برنامه هاست.

علاوه بر این هنرجویان از فضای ورزشی مثل استخر، زمین چمن مصنوعی، راپل، تیراندازی با تفنگ بادی و تیر و کمان برخوردارند.

چرا ما این راه را انتخاب کردیم؟

  • ما این مجموعه را فعال کردیم تا تعداد بیشتری از نوجوانان بتوانند از سن کم، ضمن آگاهی از توانایی ها و استعدادهای خود، مسیرشان را انتخاب کنند. علاوه بر انتخاب شغل و مهارت آموزی تخصصی و با برنامه مناسب، از بلاتکلیفی در بهترین دوران زندگی نجات پیدا کرده و تا حد ممکن بیشترین بهره را از عمر خود ببرند.
  • افرادی که در این مسیر با یکدیگر تشکیل تیم های تولیدی می دهند، بتوانند با مهارت های کسب شده و تولیدات رسانه ای خود، صدای کسانی باشند که در هر کجای دنیا مظلوم واقع شده و صدایی ندارند.
  • زمانی که مؤسسه از نظر مالی و تخصص به رشد کافی رسیده باشد، در ادامه مسیر بتواند برای نوجوانان بی سرپرست و ایتام بی بضاعت، زمینه مهارت آموزی و رشد را فراهم کند و از این راه مسئولیت اجتماعی خود را به انجام برساند.